Ile kaw powinniśmy pić?

Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez kawy. Mała czarna, z zimnym mlekiem, z mlekiem spienionym bądź ulubionymi dodatkami smakowymi – taką właśnie kawę lubimy najbardziej. Często jednak zastanawiamy się, ile kaw można pić dziennie? Odpowiadamy.

Kawa kawie nierówna

Nasze pytanie nie powinno brzmieć, nie ile kawy dziennie możemy wypić, a ile mg kofeiny dziennie możemy przyjąć. Powodem jest fakt, iż filiżanka espresso zawiera inną ilość kofeiny niż duży kubek kawy rozpuszczalnej. Stąd też skupmy się na zawartości kofeiny w poszczególnych rodzajach kawy. Jej ilość zależy od tego, jaki rodzaj kawy wybieramy. Najpopularniejsza Arabica ma zaledwie 1-1,5% kofeiny, natomiast Robusta ma jej już dwa razy więcej. Co więcej, ziarna wypalane na jasno mają więcej kofeiny, niż te wypalane na ciemno. A ile kofeiny znajduje się w napojach, które niemal codziennie goszczą na naszych stołach? Największą jej zawartością może poszczycić się espresso – nie bez powodu to właśnie po nie sięgamy w momencie, gdy jesteśmy zmęczeni bądź potrzebujemy szybkiego pobudzenia. W 30 ml espresso znajduje się 60 mg kofeiny. Jeżeli zaś weźmiemy pod uwagę kawę mieloną, zalewaną gorącą wodą, to w 250 ml znajdziemy około 100 mg kofeiny. Natomiast taki sam kubek kawy rozpuszczalnej zawiera mniej, bo jedynie 50-80 mg kofeiny. Co ciekawe, nie ma znaczenia fakt, czy pijemy małą czarną, czy też kawę z mlekiem bądź innymi dodatkami. Kawa z dużą ilością mleka może być lżejsza w smaku, jednak będzie ona zawierała taką samą ilość kofeiny, co kubek takiej samej kawy bez mleka. 

Ile kaw dziennie można pić?

Dorosły, zdrowy człowiek może przyjąć codziennie do 400 mg kofeiny. W praktyce należałoby więc zsumować zawartość kofeiny, która znajduje się w poszczególnych kawach przez nas spożywanych. Najczęściej jednak możemy pozwolić sobie na 3-4 kubki kawy dziennie. Jeżeli jednak dodatkowo spożywamy inne napoje bogate w kofeinę, na przykład napoje energetyczne, ilość kaw w naszym dziennym menu powinniśmy zredukować. Przyjęcie większej niż zalecana dawki kofeiny wcale nie sprawia, że będziemy czuć się lepiej i będziemy bardziej pobudzeni. Wręcz przeciwnie – możemy odczuwać bóle głowy, rozdrażnienie, bóle żołądka czy mieć problemy z zasypianiem. Co ważne, kawę powinniśmy wypijać w kilkugodzinnych odstępach czasowych. Najlepiej sięgnąć po nią o poranku, następnie w okolicach południa i godziny 15-16. Wypicie kawy w godzinach wieczornych może skutkować problemami z zaśnięciem i nadmiernym pobudzeniem. Warto także pamiętać, że norma 400 mg przewidziana jest dla osób zdrowych. Natomiast kobiety w ciąży czy matki karmiące nie powinny spożywać więcej, niż 200 mg kofeiny dziennie. Jeżeli zaś chodzi o osoby borykające się z problemami z ciśnieniem, warto indywidualnie ustalić możliwą, dzienną do przyjęcia ilość kofeiny ze swoim lekarzem. 

Nie ilość, lecz jakość

Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż najlepiej smakuje świeża kawa z ekspresu. Już sam jej zapach i aromat potrafią pobudzić nas do życia. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy nasz ekspres ulegnie awarii i odmówi nam tym samym przygotowania świeżej, pysznej kawy. Na szczęście możemy wtedy skorzystać z usługi serwisowania ekspresu. Kawa przygotowana za pomocą specjalistycznego ekspresu jest uważana za najzdrowszą, w przeciwieństwie do kawy rozpuszczalnej czy nawet parzonej. Dlatego też o wiele lepiej jest naprawić swój ekspres, który pozwoli rozkoszować się pyszną kawą o każdej porze dnia.